Slechte voeding

Het gevaar van slechte voeding

Bij het volgen van een dieet is gezonde voeding van levensbelang. Als het lichaam de dagelijks benodigde voedingsstoffen niet binnen krijgt, kan dit ernstige gevolgen hebben voor het lichaam.

Wanneer is er sprake van slechte voeding voor je lichaam?

Dit kan op vele manieren geïnterpreteerd worden, er is als sprake van slechte voeding bij te veel of te weinig eten wat het lichaam dagelijks nodig heeft.
Een meer gangbare vorm van slechte voeding: het nuttigen van ( leeg ) voedsel,
etenswaar zonder enige voedingsstoffen.
Hierdoor krijgen je hersenen een seintje van je maag dat je gevuld bent,
maar kan het lichaam hier geen of weinig voedingsstoffen uithalen.
Nog een andere vorm van slechte voeding, Dit zijn vaak de wel bekende dik makers, hier in zitten toch de benodigde voedingsstoffen. Maar krijgt het lichaam vaak een overdosis aan koolhydraten en eiwitten binnen, denk bijvoorbeeld aan de Amerikaanse cultuur.
Een groot gedeelte van de bevolking leeft op fastfood, hierin kunnen wel degelijk juiste voedingstoffen zitten, maar eigenlijk altijd in de verkeerde proporties.

Slechte voeding

Hoe werkt slechte voeding eigenlijk op ons lichaam?

De effecten op korte termijn: Slechte voeding kan ons dagelijks leven erg beïnvloeden,
denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, stress, humeur.
Door deze effecten van korte termijn kunnen ook de effecten van slecht voedsel op lange termijn geactiveerd worden. Uit onderzoek is gebleken dat langdurige stress ernstige gevolgen kan hebben op onze inner lichaam. Zelfs zo erg dat er permanente schade kan ontstaan.

De gevolgen van slechte voeding op lange termijn zijn onder de meenste mensen beter bekend. Denk aan:

  • Overgewicht of zelfs obesitas
  • Te hoge bloeddruk
  • Afbraak van de gezondheid van onze tanden
  • Een te hoge cholesterol
  • Hart en vaatziekten
  • Diverse kanker soorten
  • Osteoporose
  • Depressie
  • Eet stoornissen

Natuurlijk zijn bovenstaande effecten vaak pas van toepassing naar langdurige slechte voeding.

Gelukkig is de stap naar gezonde voeding makkelijker als verwacht.
Het begin van gezonde voeding begint bij logisch nadenken over de inname van de dagelijkse voeding, als men een straat onderzoek zou doen over gezonde en ongezonde voeding, en er een vragen gesteld zou worden:

Is het gezond 1 liter cola per dag te drinken gezond voor je lichaam?
Is het verstandig om iedere dag fastfood te nuttigen?
Heeft het lichaam iedere dag groenten en fruit nodig?

Op dit soort vragen zou iedereen het juiste antwoord geven, helaas wordt er in de praktijk niet over deze antwoorden nagedacht bij het nuttigen van een maaltijd of een inname van vocht.

Een verstandig begin voor een gezonder voedings-patroon begint bij bovenstaande vragen.
Stel je zelf de vraag bij iedere inname van eten of drinken. Is dit gezond voor mijn lichaam, houdt bij wat je iedere dag nuttigd, en je zult zien dat je voedings- patroon drastisch zal veranderen.

Om je toch nog even een stapje in de goede richting te geven, hier een kleine opsomming:

Eet gevarieerd, de wel bekende schijf van 5.
Eet iedere dag op zijn minst 1 stuk fruit en 100 gram groenten.
Nuttig niet te veel zoete producten.
Verkies water boven frisdrank ( ook boven Light dranken )
Kijk een naar een gezond recepten boek.
Plan je maaltijden voor 1 week vooraf.